torstai 19. heinäkuuta 2018

Protskupitoiset banaaniletut

Mulle on syömishäiriön myötä kehkeytynyt omia pinttyneitä rutiineita syömisen ja ruokailujen suhteen (voin tehdä niistä joskus oman postauksen). Tykkään kuitenkin kokeilla kaikenlaista uutta, vaikka mörökölli ei siitä tykkääkään. Rakastan ruoanlaittoa, ja nimenomaan ennemmin ruoanlaittoa kuin leipomista. Kyllä mä välillä leivonkin, mutta mieluummin valitsen jonkun reseptin missä ei tarvitse vatkata ja vaivata ja alustaa, se ei oo mun juttu.

Eilen illalla pikkusisko halusi paistaa lettuja mun kanssa, mutta tulisi vasta yhdeksältä kotiin. Iltapala pitää syödä kahdeksalta, et sä voi, kuului päästä, mutta mä päätin tehdä niin kuin OIKEESTI halusin, eli viettää aikaa rakkaan bitchpikkusiskonkin kanssa, vielä kun kotona asuu. Siskoni halusi tavallisia, voissa paistettuja letttuja, mä käytin mun takuuvarmaa banaanilettujen reseptiä.
Ai miksi en syönyt niitä samoja lettuja kuin siskoni? Siihen on kaksi syytä, toinen niistä on mörököllin sanelema: 1) niissä on valkoisia vehnäjauhoja ja voita eli ne on epäterveellisiä, niistä ei oo hyötyä . Banaaniletut on "hyödyllisempiä" koska niissä on runsaammin proteiinia. 2) Ihan valehtelematta voin sanoa, että mä oikeesti tykkään enemmän banaanilettujen mausta, kuin normaalien valkoisten vehnälettujen.
Joten no, oliko toi valinta nyt oikea, sitä voi pohtia monelta kantilta. Tää hyödyllisyysajattelu on mulle liiankin tyypillistä; kaiken mitä syön tai mitä ylipäätään teen pitää olla jollakin tapaa hyödyllistä, että se on tekemisen tai syömisen arvoista. Tiedän, että mun pitäisi päästä eroon tosta ajatuskierteestä, se ei vie mihinkään ja rajoittaa elämää. 
Mutta kuten sanottu, mä myös ihan oikeasti tykkään enemmän banaaniletuista.

Haluan jakaa tän varmasti monelle tutun ohjeen vähän mun muuntelemana myös teille, joten lukekaa, kokeilkaa ja nauttikaa.


Proteiinirikkaat banaaniletut

1 kananmuna, 2 kananmunan valkuaista

1 (mielellään ruskeahko) banaani

mausteita maun mukaan, itse käytän vaniljasokeria ja kardemummaa

Vatkaa kananmunan ja valkuaisten rakenne hyvin rikki, lisää banaani ja soseuta sauvasekoittimessa tai blenderissä. 
Paista lettupannulla öljyssä molemmin puolin kauniin ruskeaksi.
Nauti sellaisenaan tai tuoreiden marjojen ja raejuuston kera!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää luettavaa