sunnuntai 19. elokuuta 2018

Käsityöt vs mörökölli & virkatut pöllöavaimenperät

Oon tykännyt kaikenlaisista käsitöistä ja askarteluista pienestä pitäen. Alakoulun ensimmäisillä luokilla luokkamme oli äärettömän innostunut ketjusilmukoiden virkkaamisesta. Se oli niin siistiä, kun suorasta langasta sai itse tehtyä käsin niin hienoa ketjua. Kilpailuviettini heräsi asian suhteen, ja virkkasinkin luokan pisimmän ketjusilmukkaketjun, jolla oli pituutta huimat 15 metriä! Hieno saavutus joo, mutta mitä hemmettiä tekee jollain älyttömän pitkällä narunpätkällä? Kymmenisen vuotta se pölyyntyi mun laatikoissa, kunnes vihdoin raaskin pari vuotta sitten heittää sen menemään.



Tuolloin en vielä ollut kiinnostunut koukulla virkkaamiseen, vaan olin vannoutunut sormivirkkaaja. 
Kiinteät silmukat, pylväät ja piilosilmukat tulivat kuvioihin vasta kasin jälkeisenä kesänä, kun jouduin Ohkolaan nuorisopsykiatriselle päiväosastolle. Siellä eräs hoitaja opetti minut virkkaamaan isoäidin neliöitä. Se olikin yksi ja ainoa hyvä muisto hänestä ja koko paikasta... No ei siitä ainakaan tällä erää sen enempää.

Siitä eteenpäin mun ja virkkaamisen  ja käsitöiden suhde ylipäätään onkin ollut on-offia, mörököllillä on osuutta asiaan: mitä parempi suhde mulla on ollut mörökölliin, sitä vähemmän vietin aikaa käsitöiden parissa. Tämä siksi, koska mörökölli on pitänyt mun ajatukset ruoassa ja liikunnassa, jolloin kaikki aikakin luonnollisesti kului niihin.
Silloin kun meillä on mennyt mörököllin kanssa huonommin, on suhde käsitöihin taasen lähentynyt. Ikään kuin olen siis pettänyt mörökölliä käsitöiden kanssa. Ja sehän kannattaa, koska mä haluan irti mun myrkyllisestä suhteesta mörökölliin.
Jos siis mulla on aikaa käsitöille, se kertonee siitä, että mun elämä menee paremmin: kaikki aika ei mene liikkumisista ja syömisistä stressaamiseen.


Nyt mulla on sellainen vaihe, että oon pettänyt mörökölliä oikein urakalla: kesän aikana on valmistunut vaikka minkälaisia käsitöitä, pääasiassa virkattuja sellaisia.
Tässä postauksessa ajattelin esitellä ohjeen näihin kuvissa esiintyviin suloisiin pöllöavaimenperiin, joita innostuin töissä luppoaikana tehtailemaan. Ohje on Raverlyn sivuilta, ja se on ladattavissa ilmaiseksi täältä. Suomeksi sitä ei kuitenkaan löydy, joten käänsin sen tähän alle ruotsinkielisestä ohjeesta.


Suloiset pöllöavaimenperät

Tarvitset:
2 eriväristä (miksei useampaakin, tai vain yhtä) lankaa vartaloon, itse käytin Novitan Mini-lankoja
sopiva virkkuukoukku, itse käytin 2,5mm
valkoista ja mustaa silmiin, oranssia nokkaan
avainrengas

1. krs: "taikasilmukkaan" 3kjs (=1 pylväs) + 7p, ps [8 pylvästä]
2. krs: 2kjs (=1 puolipylväs), 1pp edellisen kierroksen pylväiden väliin, toista *2pp edellisen kierroksen pylväiden väliin* 7 kertaa, ps [16 puolipylvästä]
3. krs (tässä kohtaa vaihdoin väriä!): 2kjs (=1ks+kjs), *ks ja kjs edellisen kierroksen puolipylväiden väliin* 15 kertaa, ps [16 ks+kjs]
4. krs: 1kjs, 1ks samaan silmukkaan, 1kjs, *2ks, 1kjs edellisen kerroksen ketjusilmukkaan* 15 kertaa, ps[16 2ks+kjs]
5. krs alku: *3ks edellisen kerroksen ks-parien väliin* toista 11 kertaa, eli kunnes on jäljellä 5 väliä

5 krs loppu (korvien alku): 
1. väli: 3ks
2. väli: 2pp
3. väli: 1ks
4. väli: 2pp
5. väli: 3ks, ps

6. krs (korvien loppu)
Käännä työ toisin päin, nyt työskennellään ikään kuin nurjalla puolella edellisen kerroksen korvien silmukoihin.
1kjs, 1pp + 1p, 1kp + 1p, ks, ks, ks, ks, ks, 1p + 1kp, 1p + 1pp, 1ks, ps
Vedä lanka silmukan läpi, ei tarvitse päätellä; langanpäät jäävät täytteeksi pöllön sisään.

Tee toinen samanlainen takapuoliskoksi.

Ennen puolien yhdistämistä ompele etupuoleen silmät ja nokka. Minun pöllöjeni silmät ovat yksinkertaisesti 7 kiinteää silmukkaa taikasilmukassa. Neulalla ja langalla olen yhdistänyt osat ja tehnyt nokan ja silmien mustat osat.

Yhdistä etu- ja takapuoli virkkaamalla piilosilmukoilla. Aloitin oikean yläkulman korvasta, minne halusin avainrenkaan. Jätä langapäät puoliskojen sisään, lisää täytettä halutessasi. Itse tungin sisään lisää langanpätkiä.
Kun kierros on virkattu loppuun, tee vielä 8 tiukkaa ketjusilmukkaa ja yhdistä piilosilmukalla yläreunaan. Päättele lanka neulan avulla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lisää luettavaa