Tulevana syksynä mua vie täysin uudet tuulet, ja ne tuulet puhaltaa mut Tukholmaan!
Aloitan Tukholman Gymnastik- och idrottshögskolanissa, eli vapaasti suomennettuna voimistelu- ja urheilukorkeakoulussa. Käytännössä Ruotsin liikuntatieteellinen korkeakoulu kyseessä siis. Viiden-kuuden vuoden opintojen jälkeen tarkoitus oli valmistua liikunnanopettajaksi, mikä onkin ollut mun unelma jo yläkoulusta asti.
Tän postauksen kuvat olen ottanut taannoisilta Tukholman reissuiltani. |
GIH:n kampus sijaitsee Tukholman aseman pohjoispuolella pienellä kukkulalla. Kampuksella on luentosaleja, kuntosali, voimistelusaleja, laboratorioita tutkimuksiin, uimahalli, urheiluaiheinen kirjasto (Ruotsin suurin!) ja ravintola. Välittömässä läheisyydessä on tenniskenttiä, jalkapallo- ja urheilukentät, luistinrata sekä Djurgårdenin upea luonnonpuisto; urheilumahdollisuudet ovat siis kattavat!
Lähimpiä naapureita ovat Ruotsin Olympiakomitea, Riksidrottsförbundet (Ruotsin Urheiluliitto), Ryttarstadion (Ratsastusstadion) ja Kungliga Tennisstadion.
GIH:issä koulutetaan paitsi liikunnan ja terveystiedonopettajia, myös valmentajia, hälsopedagogeja (="terveyskouluttaja"?), sport managereja ja idrottsvetareita (="urheilutietäjiä=?).
Kampuksella on kerrallaan noin 1300 opiskelijaa, eli yhteisö on suuri.
Vielä yksi vetävä fakta, jolla GIH:iä mainostetaan: koulu perustettiin jo vuonna 1813, eli se on MAAILMAN vanhin urheilukoulu!
Ämneslärarprogrammet i idrott och hälsa -koulutusohjelma on laajudeltaan 300-330hp (hp = högskolepoäng = opintopiste Ruotsissa), eli vastaa aikalailla Suomen aineenopettajan opintoja (esim. liikunnanopettajan tutkinto on 300 opintopistettä). Toki Suomessa ja Ruotsissa sekä opettajankoulutuksella että -ammatilla on eronsa, ja koska Suomessa opettajan ammatti on säännelty, joutuu valmistumisen jälkeen hakemaan Opetushallitukselta ammattipätevyyttä. Lukion opinto-ohjaajani kuitenkin aikoinaan selvitti keskusteli Jyväskylän opon kanssa, jonka mukaan GIH on käytännössä täysin vastaava Jyväskylän liikuntatieteellisen kanssa. Eli ammattipätevyyden kanssa ei ainakaan pitäisi tulla ongelmia, kun Suomeen palaa JOS PALAAN; VOIHAN NIINKIN KÄYDÄ ETTÄ IHASTUN RUOTSIIN NIIN TOTAALISESTI ETTÄ PÄÄTÄN JÄÄDÄ SINNE :D
Kuvassa Nacka, jossa tuleva vuokrahuoneeni sijaitsee. |
GIH:in Ämneslärarprogrammet sisältää sekä liikunta- että terveystieteiden opintoja, eli tutkinnon suoritettuani olen pätevä opettamaan sekä liikuntaa että terveystietoa peruskouluissa ja lukiossa.
Koulutusohjelman liikunnan ja terveystiedon osuus on laajuudeltaan 120hp, ja se suoritetaan kokonaan GIH:illä, kuten myös 60hp:n laajuiset pedagogiset opinnot. Lisäksi tutkintoon kuuluu käytännön harjoittelu yhteistyökouluissa. Työssäoppimiset kattavat 30hp.
Jos olen ymmärtänyt oikein, Idrott och hälsa tulevat koulutuksessa ns. yhdessä paketissa, eli minun tulisi kolmannen opintovuoden aikana valita vielä toinen (tai kolmas suomalaisella logiikalla) aine, johon haluan syventyä. Ja olisin valmistuttuani pätevä opettamaan tässäkin aineessa. Ilmeisesti musta siis tulee kolmen aineen opettaja, kuinka siistiä! Valikoimassa on mm. ruotsia, englantia, ranskaa, espanjaa, kemiaa, biologiaa ja matematiikkaa. Näistä aion todennäköisesti valita biologian, koska se on nyt lähivuosina alkanut kiehtomaan, etenkin ihmisen fysiologian osalta.
Tämän toisen/kolmannen aineen opinnot suoritetaan joko Tukholman yliopistolla tai Södertörnin korkeakoululla.
Ensimmäisen vuoden aikana opinnoissa keskitytään liikunnan ja terveystiedon perusopintoihin. Innokkaana opiskelijana olen lukenut GIH:in nettisivut miltei läpikotaisin ja tutustunut jo ensimmäisen lukuvuoden opintosuunnitelmaan.
Lukuvuosi on jaettu kahdeksaan jaksoon niin, että ensimmäinen jakso alkaa tammikuussa. Eli opiskeluihin hypätään siis kyytiin viidennestä jaksosta.
Yritin ratkoa vuosisuunnitelmassa olevaa koodikieltä, ja kokosin alle tulevan jaksojen 5-8 suunitelmat noin suurinpiirtein.
5. jakso (3.9.-2.10)
Liikunnanopetuksen perusteet I (Idrottslära grund I, 4hp): Ulkoliikunta, suunnistus, uinti
Johdanto liikuntatieteeseen (Idrottsvetenskap en introduktion, 1,5hp)
6. jakso (3.10.-4.11.)
Liikunnanopetuksen perusteet II (Idrottslära grund II, 5hp): Voimistelu ja yleisurheilu
Liikunta, historia ja yhteiskunta (Idrott, historia och samhälle, 6hp)
7. jakso (5.11-4.12)
Liikunnanopetuksen perusteet III (Idrottslära grund III, 4+2hp): lyhenteet RD ja BS, ei mitään käryä mitä siis luvassa 😂
Liikunta, historia ja yhteiskunta jatkuu (Idrott, historia och samhälle)
8. jakso (5.12.-20.1.)
Ihmisen biologia I (Humanbiologi I, 7,5hp)
Liikunnanopetuksen perusteet III jatkuu (Idrottslära grund III)
Äää en millään malta odottaa että opinnot jo alkavat! Kevätlukukaudella ihmisenbiologiaa syvennetään, kuten myös liikunnanopetuksen kursseilla jo opittuja asioita. Lisäksi ohjelmassa on terveyttä, liikuntaa ja hyvinvointia käsittelevä kurssi.
Toisena opintovuonna pääpaino on pedagogisissa opinnoissa ja työssäoppimisjaksoissa, kolmantena aloitetaan opinnot siinä mainitsemessani toisessa/kolmannessa aineessa, eli minulla todennäköisesti biologiassa. Kahtena viimeisenä vuonna liikunnanopetuksessa siirrytään astetta vaativampiin kursseihin ja käsitellään tutkimuksen tekemisestä ja tutkimusmenetelmiä, didaktiikkaa (sitä, miten opettaa) ja arviointia. Lisäksi luvassa on paljon omatoimista työskentelyä, kun siirrytään grund nivå:sta eli perustasosta avancerad nivå:seen, vapaasti suomennettuna edistyneeseen tasoon (help, jos keksitte järkevämmän suomennoksen, kommentoikaa please alle! 😅)
Tässä tulevat opintoni pähkinänkuoressa.
Mutta kuten yliopistoelämään kuuluu, emmehän me ilman hauskanpitoa suoraan uurastuksen pariin hyppää, vaan ennen ensimmäistä opintoviikkoa tutorit, Ruotsissa faddrar eli "kummit", ovat järjestäneet tutustumisviikon. Viikon aikana tutustutaan muihin opiskelijoihin ja erityisesti omaan tulevaan luokkaan, näytetään kampuksen paikkoja, hommataan avaimet ja muut tarpeelliset tilpehöörit ja - förstås - syödään, juodaan ja juhlitaan! Kummit ovat valmistelleet meille aktiviteetteja maasta taivaaseen; luvassa on muun muassa Amazing race, Tröjtävling (=paitakilpailu, mitä lie tarkoittaakaan😅 Ehkä suunnitellaan jotain painatusta koulun huppareihin tms, villi veikkaus?), mångkamp eli moniottelu, halvlek (suomeksi puoliaika, ilmeisesti jokin kilpailu), jonka jälkeen mennään luokan kanssa syömään ja juomaan ja juhlimaan.
Meriaamiainen laivalla = parasta 😍 |
Paljon siis rentoa opiskelijaelämää, syömistä ja juomista, yhdessäoloa ja hengailua luvassa, ja minähän aion ottaa siitä kaiken irti! Sullon mörököllin syvälle vaatekaapin alimman hyllyn perimmäiseen nurkkaan ja otan opiskelijaelämästä kaiken irti mitä lähtee!
Kan inte vänta att hösten börjar!
-Sonja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti